me4health

Anhedonia – a co jeśli nie umiem już czuć się dobrze?

Anhedonia to w skrócie – ogólna niemożność odczuwania przyjemności – zarówno tych umysłowych, intelektualnych, jak i związanych ze sferą cielesną.

anhedonia

W dzisiejszym wpisie przeczytasz:

  1. Anhedonia – jak się to czuje?
  2. Skala Odczuwania Przyjemności (SHAPS) – jak diagnozujemy anhedonię i dlaczego to ważne?
  3. Kwestionariusz SHAPS
  4. Co robić jeśli anhedonia mnie dotyczy?

Anhedonia – jak się to czuje?

Anhedonia objawia się brakiem odczuwania satysfakcji, spełnienia, szczęścia i zadowolenia w różnych sytuacjach. Często patrząc obiektywnie dane wydarzenia powinny wywoływać pozytywne nastawienie i przyjemne emocje. Jednak w przypadku osób doświadczających anhedonii tak się nie dzieje. 

Skala Odczuwania Przyjemności (SHAPS) – jak diagnozujemy anhedonię i dlaczego to ważne?

Skala Odczuwania Przyjemności (SHAPS) stanowi jedno z narzędzi pomocnych w ocenie stopnia nasilenia anhedonii. Dlatego jest on stosowany m.in. w gabinetach psychiatrycznych i/lub psychoterapeutycznych. Jest uznawana za ważny i dojmujący problem natury psychicznej. Również z tego powodu warto wiedzieć, że takiego stanu nie należy bagatelizować. Ponieważ anhedonię można, a wręcz powinno się leczyć.

Jeśli podejrzewasz u siebie występowanie anhedonii, zachęcamy Cię do wykonania kwestionariusza SHAPS. Ponieważ składa się on z 14 pytań, jego wypełnienie zajmie Ci maksymalnie kilka minut.

Kwestionariusz SHAPS

Ponieważ często możemy mieć wątpliwości, czy doświadczamy spadku nastroju – warto skorzystać z kwestionariusza. Dzięki odpowiedzi na 14 pytań możemy zorientować się na ile anhedonia to problem, który dotyczy naszego życia.

Jeśli zdecydujesz się wypełnić ten kwestionariusz – pamiętaj, że nie zastępuje on rzetelnej diagnozy specjalisty. Ma bardziej charakter pokazujący w jakich obszarach życia możemy doświadczać braku przyjemności, gdy dotyczy nas anhedonia.

  1. Czy oglądanie ulubionego programu w telewizji lub słuchanie ulubionej audycji radiowej sprawiłoby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  2. Czy przebywanie z rodziną lub przyjaciółmi sprawiłoby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  3. Czy hobby i rozrywki dają ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  4. Czy spożywanie ulubionej potrawy sprawia ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  5. Czy ciepła kąpiel lub orzeźwiający prysznic sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  6. Czy przyjemny zapach kwiatów, lasu, morza lub świeżo pieczonego chleba sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  7. Czy widok uśmiechniętych twarzy innych ludzi sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  8. Czy zmiana wyglądu na bardziej korzystny sprawiłaby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  9. Czy czytanie książki lub czasopisma sprawiłoby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  10. Czy filiżanka herbaty lub kawy lub inny ulubiony napój sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  1. Czy drobiazgi jak słoneczny dzień, telefon od przyjaciela sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  1. Czy piękny widok lub krajobraz sprawiłyby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  1. Czy pomaganie innym sprawiłoby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie
  1. Czy otrzymanie pochwały sprawiłoby ci przyjemność?
    • Tak
    • Nie

Co robić jeśli anhedonia mnie dotyczy??

Gdy większość odpowiedzi zaznaczysz twierdzących, oznacza to, że możesz mieć trudności z doświadczaniem przyjemności w życiu. Jeśli natomiast większość odpowiedzi jest negatywna, z dużą dozą pewności nie przejawiasz anhedonii.

Dlatego warto zwrócić uwagę, że jeśli na większość pytań odpowiedziałeś_aś „tak” lub ostatnimi czasy doświadczasz ogólnego spadku nastroju – warto skorzystać z pomocy specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego.

Więcej do odkrycia

jedzenie emocjonalne
Emocje

Jedzenie emocjonalne – gdy głód nie dotyczy ciała

FacebookTweetPinLinkedInEmail Jedzenie emocjonalne to proces w którym nasze emocjonalne braki i potrzeby próbujemy zaspokoić jedzeniem. Doświadczamy wówczas, że nasze poczucie głodu i sytości przestaje dotyczyć