Od tego, jakie myśli pojawiają się w Twojej głowie zależy Twoje samopoczucie i relacje. Twój sposób myślenia wpływa również na to, czy osiągasz w życiu cele, które planujesz. Dlatego warto być uważnym na to, jak myślisz o sobie, o świecie i o innych ludziach. Jeśli w Twoim sposobie myślenia pojawiają się zniekształcenia poznawcze, warto pracować nad ich zmianą.

Pamiętaj, że zdrowy mózg nie gwarantuje zdrowego sposobu myślenia.

Filtr czy obiektywny sposób myślenia?

“Niepokoi nas nie to, co nam się przydarza, lecz nasze myśli o tym, co się przydarza.” Praca z myślami pozwala ten niepokój traktować jako budzik. To informacja, że w naszych myślach, które napędzają emocje i powodują określone zachowania istnieje zniekształcony filtr. Pozwala zobaczyć, w jakich okularach patrzymy na świat. Czy są różowe, ciemne, jak w krzywym zwierciadle a może właśnie takie, które dają nam ostrość i precyzję widzenia?

Pracę z myślami psycholog poznawczo behawioralny Padesky porównał do pracy w ogrodzie. Wskazał, że gdy chcemy, aby otaczał nas zadbany, kwitnący ogród – pielęgnujemy kwiaty a usuwamy chwasty. Podobnie jest w pracy z naszym sposobem myślenia. Uczymy się odróżniać fakty od naszych myśli, opinii i emocji na ich temat. Uczymy się również rozpoznawać, równoważyć i tworzyć myśli alternatywne dla zniekształceń poznawczych (chwastów zagłuszających pięknie rozkwitające rośliny).

Co to są zniekształcenia poznawcze?

To nietrafne, a czasem irracjonalne wzorce myślenia. Obniżają nasz nastrój, sprawczość i powodują, że nie podejmujemy działania lub postępujemy w sposób destrukcyjny. To rodzaj filtra, który z biegiem lat nabywamy w procesie wychowania i własnych doświadczeń. To również echo głosów autorytetów i strategii radzenia sobie z emocjami. To czasem głos wewnętrznego krytyka.

W jakimś stopniu każdy z nas czasami myśli w sposób zniekształcony. Gdy mamy gorszy dzień, coś dzieje się nie po naszej myśli… Wtedy negatywne myśli i czarne wizje pojawiają się w naszej głowie automatycznie. Warto się im przyglądać i starać się je modyfikować tak, aby nasz sposób myślenia służył naszemu dobremu samopoczuciu.

Jak zauważać zniekształcenia poznawcze?

  1. Test oka kamery – aby dostrzec, czy w danej sytuacji działa Twój negatywny filtr oceny sytuacji postaraj się ją opisać tak, jakby zobaczyła ją osoba postronna, która widzi sytuację z boku i w niej nie uczestniczy – to pozwoli Ci oddzielić opinie od faktów.
  2. Pracuj z dziennikiem myśli – zapisuj sytuacje, w których Twoje samopoczucie spada (oceniasz je na bardzo źle 1-3 w skali do 10 – euforia). Notuj sytuacje, swoje myśli ale też to jak reaguje Twoje ciało. 
  3. W pracy z dziennikiem twórz zdrowe myśli – alternatywne i zrównoważone.