me4health

Bezsenność – czy farmakoterapia na stałe to dobry pomysł na zdrowy sen?

Bezsenność jest coraz częściej dotykającą nas dolegliwością. Stres, zmęczenie, przebodźcowanie – powoduje, że gdy kładziemy się do łóżka często trudno nam się wyciszyć/ zasnąć. Coraz częściej rozwiązaniem stają się leki nasenne. Gdy decydujemy się na wsparcie lekami – warto wiedzieć jakich korzyści ale też jakich długoterminowych skutków możemy się spodziewać.

bezsenność

W dzisiejszym wpisie przeczytasz o:

     

      1. Jak leczy się bezsenność?

      1. Rodzaje bezsenności

      1. Leki na bezsenność

      1. Czy melatonina pomaga na sen?

      1. Bez leków – czyli jak?

    Jak leczy się bezsenność?

    Przewlekłą bezsenność Pacjenci głównie leczą lekami. Nie jest to jednak długoterminowo skuteczna metoda. Na przewlekłą bezsenność rekomendowane jest leczenie terapią poznawczo-behawioralną, protokołem pracy, który daje efekty po kilkunastu sesjach. Protokół ten nazywa się CBT-I (insomnia).

    Rodzaje bezsenności

    Skoro jednak mówimy o bezsenności przewlekłej – to zastanówmy się, czym ona jest i co wyróżnia ją od innych dolegliwości?

       

        • bezsenność przygodna – trwa do kilku dni. Są to pojawiające się okazjonalnie problemy z zaśnięciem, wybudzenia, reakcje na trudne dni, mocno stresujące wydarzenia. To jest cecha organizmu, nie trzeba się jej bać. Gdy jej doświadczamy wtedy doraźne stosowanie leków pomoże nam uzupełnić siły i będzie nam służyć.

        • bezsenność krótkotrwała – trwa do 3 miesięcy. Leczenie farmakoterapią tej bezsenności powinno trwać nie dłużej niż przez 2 tygodnie, co 2-3 noce. Zalecenie ma charakter dobrych praktyk, gdy Pacjent jest w procesie hybrydowym – pracuje w terapii nad zmianą nawyków sennych i jest pod opieką psychiatry.

        • bezsenność przewlekła – trwa powyżej 3 miesięcy. Leczenie przyczynowe np. podczas depresji. Leki powinniśmy stosować tylko w początkowej fazie leczenia nie dłużej niż przez 2 tygodnie, “w razie potrzeby” pacjent sięga, ale nie bierze tego regularnie. Zalecenie ma charakter dobrych praktyk, gdy Pacjent jest w procesie hybrydowym – pracuje w terapii nad zmianą nawyków sennych i jest pod opieką psychiatry.

      Warto również wiedzieć, że bezsenność kategoryzujemy również z racji na jej przyczynę:

         

          • bezsenność pierwotna – pojawia się bez widocznej, identyfikowalnej przyczyny,

          • bezsenność wtórna – jej przyczyny to choroba, trauma lub jakiś inny wyraźny czynnik, który ją spowodował.

        Leki na bezsenność

        Jak warto definiować leki nasenne? Z definicji są to takie leki, które pozwalają szybko zasnąć i obudzić się rześkim i wyspanym. Leki nowej generacji spełniają definicję leku – szybko się uwalniają, nie powodują otępienia porannego.

        Najczęściej zapisywane benzodiazepiny – przynoszą objawową ulgę, ale spłycają sen. Często psychiatrzy podkreślają, że lepsze są 2/3h snu bez leków niż 5/6h na lekach. Sugerują, że śpiączka farmakologiczna nie jest snem.

        Alkohol to pierwszy “lek”, po który sięgają pacjenci. Używanie go jest jednak przeciwskuteczne – usypiamy szybciej, jednak nasz organizm zamiast odpoczywać traci energię na metabolizowanie toksyn. Dodatkowo długoterminowo alkohol jest depresantem.

        Coraz częściej w doraźnym leczeniu bezsenności wykorzystywane są również alternatywy:

           

            • leki przeciwdepresyjne – w terapii snu to w minimalnych dawkach i nieregularnie, żeby lek nie był nawykiem. 

            • neuroleptyki

            • leki antyhistaminowe (hydroksyzyna)

            • antypadaczkowe – jako uspokajające leki, dla pacjentów o profilu lękowym

          Czy melatonina pomaga na sen?

          Melatonina, zwłaszcza w przekazie medialnym wskazywana jest jako idealny lek na bezsenność. Jednak warto pamiętać, że jej suplementacja ma sens tylko w dwóch przypadkach:

             

              • wtedy kiedy mamy zaburzony rytm okołodobowy (np. przy pracy zmianowej)

              • drugie wskazanie to po 55 roku życia, bo wtedy wydzielanie endogenne spada

            Zatem antagoniści melatoniny mają sporo racji. Melatonina reguluje rytm okołodobowy, jednak suplementy bez recepty zalecane w reklamach mają zastosowanie tylko dla dwóch wymienionych wyżej grup.

            Bez leków – czyli jak?

            Co jest kluczowe zanim sięgniemy po leki?

               

                • nauka zdrowych sposobów radzenia sobie z gorszą nocą

                • identyfikujemy nawyki, które nam szkodzą

                • wybierajmy zdrowe strategie radzenia sobie z gorszą nocą

              Pamiętajmy, że ważne jest minimum 6 tygodni trzymania się zdrowych nawyków (sen ruch, dieta, relaksacja), aby były efekty.

              Więcej o zasadach zdrowej rutyny, która wspiera naturalny, witalny sen przeczytasz tutaj.

              Możesz też umówić się na wizytę i dowiedzieć się, jak terapia poznawczo behawioralna leczy bezsenność.

              Więcej do odkrycia

              jedzenie emocjonalne
              Emocje

              Jedzenie emocjonalne – gdy głód nie dotyczy ciała

              FacebookTweetPinLinkedInEmail Jedzenie emocjonalne to proces w którym nasze emocjonalne braki i potrzeby próbujemy zaspokoić jedzeniem. Doświadczamy wówczas, że nasze poczucie głodu i sytości przestaje dotyczyć