Świadomy oddech to zwrócenie uwagi na to, co wydaje nam się często niezauważalne. Zwracamy uwagę na to, jak oddychamy dopiero, gdy brak nam tchu. Jak pokazują badania wiele na tym braku uważności tracimy.

świadomy oddech

Świadomy oddech jest naturalny, ale przychodzi z czasem

Claire Grieve, amerykańska nauczycielka jogi i mindfulness, wyjaśnia, na czym polega praca z oddechem. Na podstawie jej opisu możemy również podsumować czym jest świadomy oddech.

Mówi o głębokości oddechu, spowolnieniu i skupieniu na tym by wdychać i wydychać powietrze prawidłowo. Czym jednak jest ten prawidłowy wzorzec? Fizjoterapeuci podpowiadają, aby starać się oddychać torem brzusznym/przeponowym, a nie klatką piersiową.

Świadomy oddech = większy spokój w myślach, emocjach i ciele

Jak pokazują badania głębokie, metodyczne oddychanie działa przez stymulowanie nerwu błędnego, co z kolei wywołuje u nas uspokajającą reakcję w ciele.

Spowolnienie oddechu może obniżyć tętno, rozładować napięcie i uspokoić układ nerwowy, łagodząc objawy stresu i niepokoju.

Skupienie się na prawidłowym wdechu i wydechu może również pomóc oderwać się od myśli, które powodują napięcie.

Głębiej oddychamy i lepiej śpimy

Oddychanie z określoną regularnością i głębokością przynosi ulgę w klinicznych objawach pacjentom wszystkich grup wiekowych cierpiącym na zaburzenia oddychania w czasie snu. 

Pozwólmy sobie odetchnąć a zmniejszy się poziom stresu

Ćwiczenia oddechowe zmniejszają poziom reakcji fizjologicznej na stres u zdrowych ochotników – gdzie wskaźnikiem był kortyzol. Poziom tego hormonu określono w ślinie, przed serią 20 sesji ćwiczeń oddechowych i po niej.

Kortyzol jest wiarygodnym wskaźnikiem poziomu stresu, gdyż w sytuacjach stresowych zwiększa się jego stężenie. 

Raz, a dobrze…

Nawet pojedyncze ćwiczenie oddechowe znacznie zmniejsza ciśnienie krwi, zwiększa zmienność rytmu zatokowego, wspomaga funkcje oddechowe, zwiększa ilość tlenu we krwi oraz poprawia wydajność oddechowo-krążeniową i siłę mięśni oddechowych.